Magic The Gathering – Fenomén, ktorý zmenil svet kartových hier

Magic The Gathering je kartová hra, v ktorej čarodejníci čarujú a využívajú magické predmety, aby porazili svojich protivníkov. Hoci je podobná fantasy hrám, ako sú Dungeons and Dragons, má podstatne viac kariet a je zložitejšia. Poďme sa na tento osobitý svet kúziel a mýtických bytostí pozrieť bližšie.  Magic The Gathering

Podstata hry spočíva v tom, že dvaja alebo viacerí hráči zostavia balíček 60 kariet s rôznymi schopnosťami a funkciami. Tieto balíčky si vyberajú zo skupiny približne 20 000 kariet vytvorených počas vývoja hry. Mnohí znalci na kódovanie a výpočty sa aj dnes zhodujú, že Magic The Gathering je výpočtovo najkomplexnejšia hra v reálnom svete. Zaujímavosťou je to, že súčasná kartová hra je nevyčísliteľná, z čoho vyplýva, že pre ňu nie je možné určiť víťaznú stratégiu. Ako ale toto pozoruhodné dielo vzniklo?  

 

 

História Magic The Gathering 

Počiatok hry Magic The Gathering možno vystopovať do začiatku 90. rokov minulého obdobia. Všeobecne sa toto obdobie vníma ako veľmi prajné novým inováciám v oblasti hier a technológií. Richard Garfield, profesor matematiky s vášňou pre hry, v tom čase prišiel s myšlienkou kartovej hry, ktorá kombinuje stratégiu, fantáziu a zberateľstvo. Jeho víziou bolo vytvoriť hru, ktorá by sa dala hrať rýchlo a s vysokou dávkou hrateľnosti. Na druhej strane to malo byť niečo ľahko prenosné a pútavé.  

V roku 1991 sa Garfield obrátil na Wizards of the Coast, malú hernú spoločnosť vedenú Petrom Adkisonom. V tom období sa Wizards of the Coast primárne zameriavala na hry, ktoré dávali do popredia isté roly, no Adkison videl v Garfieldovom nápade potenciál. Po určitom vylepšení a testovaní vznikol Magic The Gathering. Išlo o obrovský prelom, pretože hra ponúkala novú zmes stratégie, náhody a obchodovanie, ktoré ju odlišovali od čohokoľvek iného na trhu. 

Prvý set Magic The Gathering, známy ako Alpha, bol vydaný v auguste 1993. Tento set obsahoval 295 jedinečných kariet, z ktorých každá bola ilustrovaná strhujúcim umeleckým dielom. Karty vyobrazovali rôzne tvory, kúzla a artefakty, z ktorých každé mali svoje vlastné jedinečné schopnosti.  

magic the gathering

Po edícii Alpha, bola v októbri 1993 vydaná edícia Beta obsahujúca mierne revízie a opravy pôvodného podkladu. Oba sety sa stretli s obrovským nadšením a veľmi rýchlo sa vypredali. Vznikla tak špecializovaná hráčska základňa. Tieto skoré karty s ich výraznými čiernymi okrajmi a zjednodušeným dizajnom sa dnes považujú za vysoko zberateľsky cenné a často dosahujú vysoké ceny. 

Prvý rozširujúci set Magic The Gathering, Arabian Nights, bol vydaný v decembri 1993 a čerpal inšpiráciu z blízkovýchodnej mytológie a folklóru. Táto sada obsahovala nové mechaniky, témy a udala smer pre ďalšie edície. V prvých rokoch bolo vydaných niekoľko ikonických sád, ktoré predstavili viacfarebné karty a legendárne bytosti. Tieto rozšírenia obohatili hrateľnosť a vytvorili rozsiahly príbeh, ktorý fascinoval hráčov na viacerých úrovniach.  

the gathering

S rastúcou popularitou Magic The Gathering rástla aj súťažná scéna. Prvý Magic World Championship sa konal v roku 1994, čím sa vytvorila formálna súťažná štruktúra, ktorá sa v priebehu rokov vyvíjala. Organizovaná hra sa stala základným pilierom komunity MTG. Vzostup Pro Tour v roku 1996 ešte viac upevnil status Magicu ako súťažného športu. Tento profesionálny okruh dodal hre nový rozmer, kde sa strategické majstrovstvo a budovanie deckov predvádzali na medzinárodnej scéne. 

V posledných rokoch Wizards of the Coast podnikol významné zmeny v štruktúre hry Magic The Gathering postupným vyraďovaním tradičného blokového systému. Predtým boli rozšírenia vydávané v sadách po troch, ktoré tvorili súdržné bloky postavené na vzájomnej mechanike a dejoch. Táto zmena umožnila väčšiu flexibilitu a kreativitu v dizajne scén, čo umožnilo samostatným súpravám skúmať rôzne témy a mechaniky bez toho, aby ich obmedzovala bloková štruktúra. Tento posun bol vo všeobecnosti dobre prijatý, pretože s každé nové vydanie osviežuje herný zážitok. 

Magic The Gathering postupným vývojom prešiel do digitálneho veku, čím sa rozšíril jeho dosah a dostupnosť. Vydanie hry v online verzii v roku 2002 umožnilo hráčom zažiť hru digitálne a tak obchodovať a bojovať s protivníkmi z celého sveta. Táto platforma si zachovala základnú mechaniku fyzickej hry a zároveň ponúkla pohodlie digitálneho hrania. Online prostredie sa ďalej rozvinulo so spustením hry Magic The Gathering Arena v roku 2018. Prišla tak interaktivita v podobe modernej grafiky, intuitívnej hrateľnosti a pravidelnými aktualizáciami, ktoré odzrkadľovali vydanie fyzických setov. Hra sa otvorila širšiemu publiku, prilákala nových hráčov a podnietila dlhoročných fanúšikov. Keďže Magic The Gathering pokračuje v inováciách a rozširovaní, zostáva nadčasovou klasikou, hrou, ktorá nepochybne očarí hráčov aj po ďalšie generácie, rovnako ako jej najväčší konkurent Pokémon. 

magic

Mechaniky a pravidlá hry 

Magic The Gathering zvyčajne proti sebe hrajú dvaja hráči, no môže ich byť aj viac. Celou pointou hry je znížiť počet súperových životov na nulu. Ešte pred samotným začiatkom hry sa obaja hráči dohodnú, ktorý z nich bude začínať. Následne si obaja navzájom zamiešajú balíčky a každý z nich si na ruku vezme prvých sedem kariet. Zvyšok balíčka ostáva k dispozícii, aby si hráči v priebehu hry z neho mohli ťahať ďalšie karty.  

Hráči sa v jednotlivých kolách striedajú, pričom každé z nich má päť fáz.  

Počiatočná fáza spočíva v tom, že každý hráč „odtapne“ všetky svoje tapnuté karty. Tapnúť znamená otočiť kartu o 90 stupňov. Ide o krok, ktorý je možné uskutočniť len raz za kolo a v rámci príbehu ide o nejaký posun deja, napríklad bytosť zaútočila, krajina vyrobila manu (mágiu). Nasleduje tzv. upkeep, v ktorom hráč platí isté ceny, napríklad za využívanie niektorých efektov daných kúziel.   

Nasleduje prvá hlavná fáza, v ktorej si hráč môže vyložiť krajinu, zosielať kúzla či vyvolať bytosť. V bojovej fáze môže hráč zaútočiť na súpera. Ak však tento krok neplánuje využiť, môže fázu aj preskočiť. Druhá hlavná fáza je totožná s tou prvou a preto v nej platia aj rovnaké pravidlá a povolené akcie. Poslednou fázou je ukončovacia, kedy hráč odhodí karty z ruky do tzv. hrobu. V tomto bode je ale dôležitý počet kariet na ruke, pretože ak ich má menej ako sedem, neodhadzuje nič. Týmto sa ale aj končí trvanie kúziel, efekty a bytostiam sa v vyliečia všetky zranenia.  

Kúzla v hre sa využívajú tak, že hráč vyloží danú kartu s kúzlom pred seba a zaplatí jeho cenu tapnutím príslušných kariet. V kartovej hre Magic the Gathering je najpodstatnejšou a najdôležitejšou fázou boj. Práve boj je návodom na to, ako vyhrať hru. Ak chce hráč vo svojej bojovej fáze so svojimi bytosťami zaútočiť na súpera, oznámi mu to. Týmto mu zároveň aj oznámi, ktoré jeho bytosti budú útočiť a tapne ich. Bytosti, ktoré už sú tapnuté útočiť nemôžu. Súper následne oznámi, ktorými svojimi bytosťami útok zablokuje. Ak už ani jeden z hráčov nechce využiť žiadne kúzlo alebo nemôže ďalej útok hrať, dôjde k jeho vyhodnoteniu. Ak nejaká bytosť dostane rovnako alebo viac zranení, ako je jej odolnosť, zomiera a odkladá sa do hrobu.  

 

Schopnosti jednotlivých kariet 

Na každej karte MTG sú uvedené jej schopnosti. Tie sa delia do niekoľkých skupín. Ide o schopnosti, ktoré platia po celú dobu hry, potom sú to schopnosti, ktoré sa spúšťajú v určitom okamihu hry, schopnosti za ktorých použitie musí hráč zaplatiť. Poslednou skupinou sú aktivačné schopnosti, ktoré sa môžu využívať aj počas súperovho kola. Poďme sa na niektoré schopnosti kariet pozrieť trochu bližšie.  

  • Flying (lietanie) – lietajúcu bytosť môže blokovať iba lietajúca bytosť. Samotná bytosť ale môže blokovať aj tie, ktoré nelietajú.  
  • Indestructible (nezničiteľný) – využitím tejto schopnosti na hráča nepôsobia žiadne efekty a v prípade, že jeho obrana klesne na nulu, nezomrie.  
  • Vigilance (ostražitosť) – ak bytosť s ostražitosťou útočí, netapuje, v nasledujúcom kole tak môže blokovať súperove útočiace bytosti.  
  • Fear (strach) – takýto typ bytosti môžu blokovať len čierne a artefaktové bytosti.  
  • Defender (obranca) – ide o bytosť, ktorá nesmie útočiť, môže útoky iba blokovať.  
  • Storm (búrka)typ kúzla, ktoré kopíruje každé iné kúzlo zahrané v danom kole. 
  • Reach – táto príšera môže blokovať bytosti Flying. 
  • Deathtouch (Smrteľný dotyk) – Bytosť, ktorej je udelené zranenie zomrie 
  • Miracle (Zázrak) – ak si hráč vezme túto kartu, môže ju hneď zahrať za zvýhodnenú cenu.  
  • Living weapon (oživená zbraň) – keď príde táto karty do boa, automaticky sa equipne na 0/0 čierny germ token.  

 

Hra, samozrejme, končí výhrou jedného z hráčov. Hráč môže prehrať štyrmi spôsobmi: 

  • Jeho počet životov sa vyčerpá.  
  • Má si potiahnuť karty z knižnice do ruky, ale v knižnici mu už toľko kariet neostalo. 
  • Niektorá karta mu oznámi, že prehral.  
  • Niektoré bytosti sú jedovaté, ak ich hráč nazbiera desať, prehral.  

K remíze dochádza len výnimočne, napríklad ak nejaké kúzlo spôsobí, že obaja hráči prídu o všetky svoje životy súčasne, prípadne ak nejaká karta oznámi, že hra končí remíziou. Na turnajoch sa berie remíza v prípade, ak hráči nedokončia svoju hru do istého časového limitu.  

Komunitný aspekt a turnaje 

Svet Magic The Gathering je známy svojou vášnivou a ústretovou komunitou. Najzakladanejší prvok tejto komunity sú asi miestne obchodíky a kamenné predajne, kde sa hráči pravidelne stretávajú a vymieňajú si znalosti. Avšak treba poznamenať, že interakcia s ostatnými hráčmi prostredníctvom podujatí, fór a sociálnych médií zlepšuje pochopenie hry, poskytuje cenné poznatky a otvára dvere novým priateľstvám.  

Magic The Gathering ponúka množstvo dôvodov, prečo uchvátil milióny hráčov na celom svete a jeho popularita neustále rastie. V prvom rade to môžeme pripísať asi hre samotnej, ktorá kombinuje vzrušenie zo súťaží s hlbokými strategickými prvkami. Každý zápas predstavuje jedinečné výzvy, ktoré si vyžadujú starostlivé rozhodovanie, riadenie zdrojov a predvídanie ťahov súpera. A v konečnom dôsledku sa nestane, že by si zahral dve rovnaké bitky, aj v prípade, že by si hral s tým istým hráčom.  

Účasť na turnajoch, podujatiach Friday Night Magic a večierkoch ponúkajú nielen príležitosti otestovať svoje schopnosti, ale tiež ti umožňujú nadviazať trvalé priateľstvá s ostatnými hráčmi, ktorí zdieľajú tvoje nadšenie pre hru. 

the gathering magic

Magic The Gathering ako zberateľská hra 

Hra Magic The Gathering je strategickou hrou, avšak prvým a najzákladnejším kľúčom, na ktorom sa celá stratégia stavia, je kombinácia kariet. To, s akou kombináciou kariet vstupuješ do turnaja záleží v prvom rade od tvojho decku, ktorý si si vyzbieral. Pozrime sa na Magic The Gathering ako na zberateľskú hru, v ktorej veľmi záleží na tom, s akými kartami prichádzaš a aká je ich hodnota. Koniec-koncov, je na tebe, ako sa k celej hre postavíš. Môžeš si užívať iba lukratívnosť svojich kariet a turnajov sa zúčastňovať nemusíš. Ako sa teda určuje hodnota magických kariet?  

Hodnotu zberateľských kariet určujú preferencie hráčov. Najčastejšie hodnotu akejkoľvek karty určuje hráčska komunita alebo zberatelia. Pravidlo pre nastavenie hodnoty MTG kariet je celkom jednoduché, čím viac sa hráčom karta páči a kúpi si ju, tým je hodnotnejšia. Toto pravidlo ale nefunguje so všetkými položkami. Veľmi predávané kúsky sa stanú úplne bežnými, stratia svoju lukratívnosť a tak už nie sú ani cenné. Rozdiel medzi vyhypovanými a obľúbenými cennými kartami je v počte a jedinečnosti. Čím menej kópií, tým je karta hodnotnejšia.  

Pri určovaní hodnoty magických kariet sú dôležité aj špeciálne hodnotiace organizácie. Profesionálne hodnotiace služby, ako sú PSA alebo BGS, môžu priradiť známku karte na základe jej stavu. Stupnica hodnotenia sa zvyčajne pohybuje od 1 do 10, pričom 10 je dokonalá karta a 1 je silne poškodená. Karty, ktoré dostávajú vysoké známky majú zvyčajne vyššiu hodnotu. 

Magic The Gathering je zberateľská kartová hra, ktorá je populárna už viac ako 25 rokov. Jedným z dôvodov jej popularity je, že hodnota určitých kariet môže značne kolísať, pričom niektoré karty môžu stáť tisíce dolárov. Hodnotu magickej karty ovplyvňuje veľa faktorov. Pochopenie týchto faktorov môže pomôcť pri prijímaní informovaných rozhodnutí o nákupe a predaji zberateľských kariet.  

Jedným z hlavným faktorov, ktoré ovplyvňujú hodnotu kariet je vzácnosť. Každá karta je vytlačená s určitým číslom. Bežnou praxou je, že sa určité karty tlačia v menšom množstve ako iné a tým sú hodnotnejšie. Napríklad karta Black Lotus z prvej sady Alpha, bola vydaná vo veľmi obmedzenom množstve, dnes je to jedna z najcennejších kariet v hre.  

Asi netreba veľmi rozoberať, že stav je taktiež kľúčovým faktorom pri hodnotení kariet. Karty v pôvodnom stave sú vo všeobecnosti cennejšie ako poškodené. Po niektorých kartách je prirodzene väčší dopyt. dopyt po kartách je podmienený niekoľkými aspektmi, ako užitočnosť v hre, či ich popularita medzi hráčmi a zberateľmi.  

magic the gathering

 

Záver   

Kultúrny aspekt je dôležitý faktor, ktorý ovplyvňuje celý svet MTG. Hra má bohatú históriu a kultúru, ktorá sa postupne počas 25 rokov existencie vyvíjala. Niektoré karty sa stali historickými symbolmi hry a sú zberateľmi vysoko cenné.  

Či už hľadáš napínavé bitky, kreatívne výzvy na zostavovanie deckov alebo živú komunitu, Magic The Gathering ponúka všetko. Keď sa chceš do tohto fascinujúceho sveta ponoriť, nezabudni popustiť uzdu svojej fantázii. A kde inde by mali prvé kroky nezabudnuteľného dobrodružstva začínať, ako na Card Empire